Monday, February 23, 2009

Mixing 101 Part 1

Gua ingat lagi ada orang cakap, mixing tuh kira macam masak, ah. Barang-barang smua dah ada. Ikan, sayur, serai, cili giling, garam, bunga kantan dah siap. Umpama ikan, sayur, bla-bla-bla tuh benda yang kita dah record, ah. Sekarang, time nak kasi bahan mentah nih buat lauk. Buat lauk yang sedap dirasa. In this case, buat lauk yang sedap didengar.

Gua takde amek kelas ke apa untuk buat smua nih. Smuanya gua browse dari internet & some tweaking sesuka ati gua.

Tapi, sebelum tuh, kena paham apa lagu tuh nak sampaikan. Lagu yang jenis anger, lagu sedih, lagu happy, lagu nak kawen lagi etc ada certain feels atau soul yang kena tonjolkan dalam lagu tuh. Dah identify the feels, baru kita ada direction. Dari direction tuh baru buleh pikir mana 1 nak kasi lemak, mana 1 nak kasi masin, mana 1 nak letak gula merah, etc.

First thing, panning drums. Since, lagu yang slalu kita dengar dalam Stereo, panning untuk drums nih kena buat dulu. Sebab tak mau dia hentak tuh sampei 2-3 bunyik yang buleh buat clipping.

Gua nye set-up, macam drumkit yang biasa kita tengok tuh.

Kick = 0 (kat tengah)
Snare = 15 (sipi kanan)
HiHats = 20-25 (sipi kanan)
Crash = 18 - 23 (sipi kanan)
Ride = 18 -23 (sipi kiri)
Tom Hi = 8 (sipi kanan)
Tom Mid = 12 -15 (sipi kiri)
Floor Tom = 20-25 (sipi kiri)

Quite traditional. Nothing to shout about. For those yang main drums berbagai cymbals & toms kena assigned realistic panning untuk nih.

Kemudian, kasi dengar. Buleh clipping tak kat master slide? Kalo clip, try another panning. Ada orang teros adjust individual track slide output tuh, gua takde. Gua kasik balance dulu. Bunyik pelan pon tak pe. Kasi dia betol-betol takde clipping & menyerlah stereo effect dulu. Siap tuh, baru check bass, guitars & vocals.

Untuk bass, pan kat 0. Untuk Rokatua, gua guna 2 gitar. 1 fill-in, 1 main guitar. So, gua akan pan 25-30 ke kiri & ke kanan. Guitar Solo & Vocals 0.

Haaa. Dah siap panning, baru cuba main individual track slide output. Try to get smua balanced. Maknanya, smua buleh dengar. Proses nih memang penat. Sebab kita ingat dah balanced, tapi, bila ada certain parts, bunyik lain pulak jadi kuat. Ini trial & error.

At the same time, buleh cuba tengok kat bass & kick dulu. Adjust EQ. Tengok camne dia buleh blend to each other.  

Yang lain, nanti gua sambung.

No comments: